Citymail | shipping smarter

Mogelijkheid om achteraf te betalen, beïnvloedt online shopgedrag positief

Mogelijkheid om achteraf te betalen, beïnvloedt online shopgedrag positief

De mogelijkheid om achteraf te betalen schept een gevoel van vertrouwen en veiligheid, wat ertoe leidt dat de consument sneller bereid is om een aankoop te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam Business School en online marketingbureau Expand Online. 

 
 
Betalingsvoorkeur
 
11,8 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan achteraf betalen. Hiervan is zelfs 26,8 procent bereid om meer te betalen als deze mogelijkheid aangeboden wordt. Toch blijkt dat 55 procent van de Nederlandse webshops deze mogelijkheid niet aanbiedt (Capgemini Consulting Analyse, 2014). In Duitsland heeft slechts 19 procent van de webshops de mogelijkheid niet, waar dit in Zweden met 5 procent nog lager ligt. Ook Oostenrijk (32 procent), Finland (35 procent) en Zwitserland (38 procent) scoren op dit gebied beter dan Nederland.
 
 
50-plussers
 
Met name 50-plussers geven aan significant meer vertrouwen te voelen bij een webshop die de mogelijkheid biedt om achteraf te betalen. Op de stelling “Ik voel meer vertrouwen in een webshop die de mogelijkheid om achteraf te betalen aanbiedt”, scoren 50-plussers gemiddeld 3.51 op een schaal van 1 (totaal niet mee eens) tot 5 (totaal mee eens).
 
Niet alleen het vertrouwen neemt toe, maar zij achten het ook waarschijnlijker dat ze een aankoop doen wanneer de mogelijkheid om achteraf te betalen aanwezig is. Gemiddeld scoren 50-plussers 3.34 in vergelijking met 2.89 voor mensen onder de 50 op de stelling: “Ik acht het waarschijnlijker dat ik een aankoop doe als de webshop de mogelijkheid geeft om achteraf te betalen.”
 
De verklaring hiervoor kan worden gevonden in het feit dat ouderen minder zeker zijn over het doen van online aankopen. Om deze reden zijn elementen die het vertrouwensgevoel van de consument kunnen beïnvloeden extra belangrijk voor deze doelgroep.
 
 
Veiligheid bij online shoppen
 
Wanneer er achteraf wordt betaald, lijkt het voor de gebruiker dat het risico bij de verkoper ligt en niet bij hem. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, wat voor velen een belangrijke reden is om voor een betaalmogelijkheid te kiezen. Een meerderheid van 59,3 procent geeft aan dat veiligheid de belangrijkste drijfveer is om te kiezen voor achteraf betalen.
 
Met name kleine webshops die nog niet een hele grote naamsbekendheid genieten, kunnen profiteren van deze betaalmethode. Zij kunnen dit aangrijpen als mogelijkheid om het vertrouwen van de consument te winnen.
 
 
Fashionindustrie
 
Webshops die zich in de modebranche bevinden, kunnen in het speciaal extra winst halen door achteraf betalen aan te bieden. In de fashionindustrie worden vaak meerdere kleuren en/of maten van een product besteld maar niet iedereen kan een grote bestelling op voorhand betalen. De mogelijkheid om achteraf te betalen, biedt de mogelijkheid om alleen de producten te betalen die niet worden teruggestuurd.
 
 
Data
 
Voor het onderzoek werden de resultaten van opgezette enquête met 400 respondenten gebruikt en diverse interviews met e-commercebedrijven en paymentserviceproviders gehouden.