Citymail | shipping smarter

‘Social shopping: veel hype, weinig actie’

‘Social shopping: veel hype, weinig actie’

Het moet een nieuw commercieel fundament onder Instagram, Pinterest en Facebook worden, maar volgens marktonderzoeker Forrester is social shopping vooral een geblaat en weinig wol.

 

Het idee is eenvoudig: populaire social apps als Instagram, Pinterest en Facebook plaatsen een knop ‘Koop dit’ bij bepaalde foto’s/artikelen die gebruikers aan elkaar sturen. Een deel van die gebruikers zal de productsuggestie aantrekkelijk vinden en op de knop ‘Koop dit’ drukken. De site stuurt de bestelling naar een aangesloten winkelier en vangt een commissie in ruil.

Klinkt interessant, vinden ook veel winkeliers, maar het praktisch nut van dit concept moet nog blijken

Marktonderzoeker Sucharita Mulpuru van Forrester Research onderzocht de stand van zaken rondom ‘social impulse-driven purchases through an app’. Ze bekeek de socialshoppingopties op Pinterest, Instagram, Twitter, Facebook en Google. Haar conclusie: veel hype, weinig actie.

Genoemde sociale platformen hebben afgelopen kwartalen met een zekere bombarie aangekondigd dat hun gebruikers met een druk op een knop kunnen shoppen vanuit de app. Maanden na deze aankondigingen vindt Mulpuru nog weinig daadwerkelijke implementaties. De partijen die het doen, doen dat op zo’n kleine schaal dat het financieel geen impact kan hebben onder de streep.

Facebook is volgens de onderzoekster een partij met het publiek en volume om social shopping als concept succesvol in te voeren. Het bedrijf geeft echter voorrang aan zijn reclamediensten, een tak van sport waar het miljarden mee verdient.

Van de onderzochte partijen heeft Google de grootste kans als het een ‘Koop dit’-knop bij de zoekresultaten zet. Gebruikers hebben tijdens het zoeken immers al een aankoopintentie. Het bedrijf introduceerde wel de koopknop, maar deed dat enkel voor de mobiele telefoon in Amerika. Volgens de Forresteronderzoekster wordt die knop echt een succes als hij ook beschikbaar komt bij desktopsearch.

Haar conclusie: “Aangezien steeds meer verkeer aan e-commercesites organisch wordt, denk ik niet dat we een grote verschuiving gaan zien in hoe consumenten winkelen.”

 

Via emerce